Beszámoló a Határtalanul program szakgimnáziumi alprogramjának megvalósulásáról - 2018.06.27

IHAT-17-02-2017-00079 kódszámú, Vállalkozások jogi környezete Magyarországon és Erdélyben projektről

Immár öt évre tekint vissza a Gyergyószentmiklósi Batthyány Ignác Technikai Kollégiummal való partneri kapcsolatunk. Azóta minden évben meglátogatjuk egymást, közös projektet valósítunk meg a Határtalanul program szakgimnáziumi alprogramjában.

Az idén elsősorban a közgazdasági ágazat tanulói vettek részt a programban. A cél a két ország vállalkozásait szabályozó jogi környezet megismerése volt. Ennek érdekében a két kirándulás alkalmával úgy szerveztük a programokat, hogy a helyi kulturális és természeti értékek megismerése mellett a vállalkozások működéséről, jogi szabályozásáról minél több információhoz juthassanak a diákok.

A kirándulást megelőzte egy előkészítő óra és egy előkészítő előadás. A két foglalkozás témája az volt, hogy a diákok megismerjék az együttműködés célját, mikéntjét, illetve, hogy Erdélyről minél több ismerettel rendelkezzenek. Az első kirándulásra 2017. október 19-23. között került sor. Ekkor a gyergyói diákok érkeztek Magyarországra huszonöten. A látogatás alatt megvalósult főbb programpontok
- október 23-i közös megünneplése
- látogatás a Grand Tokaj Rt. Tolcsvai üzemében, ahol megnézhettük a történelmi borospincét, és megismerkedhettek a diákok a szőlőfeldolgozás menetével
- Sárospatak nevezetességeinek megtekintése, ismerkedés az állami fenntartású Rákóczi Múzeummal
- az első nap estéjén egy nagyon vidám ismerkedési esten vehettek részt a diákok, ahol csapatépítő játékokat játszottunk
- a látogatás 2. napján Sátoraljaújhely megismerése volt a cél. Emellett ellátogattunk egy helyi vállalkozóhoz is.
- a harmadik napon a Zemplén Kalandpark, mint önkormányzati fenntartású vállalkozás megismerése volt a cél. Ezen a napon a Hegyköz nevezetességeit is megmutattuk a diákoknak.

Mivel a visszautazás is egy napot vett igénybe, ezért 23-án reggel a gyors viszontlátás reményében engedtük útjára az erdélyi diákokat.
A közvetlen találkozás ugyan csak márciusban vált valóra, addig azonban maradt az elektronikus kapcsolattartás. A facebookon tartotta a két csoport egymással a kapcsolatot, cserélték ki az elkészült fényképeket és egyeztették a 2018. év márciusának közös programjait.

Az erdélyi kirándulásra 2018. március 14 és 18 között került sor. Örömmel töltött el mindenkit, hogy az első napon közösen ünnepelhettük meg március 15-ét. Szívet melengető érzés volt hallani az két országban élő, de egy anyanyelven beszélő diákok szájából az Ismerős arcok zenekar összetartozást hirdető dalát.
A kinti iskola egy fotópályázatot is hirdetett, melyen a mi iskolánk diákjai is részt vettek. Elektronikusan kerültek elküldésre a pályaművek. Mind a szakmai, mind a közönség szavazást egy magyarországi diák, Nagy Dóra nyerte el. Örültünk, hogy így is együttműködhetett a két iskola

A kinn megvalósult főbb programok:
- Gyergyószentmiklós nevezetességeinek megismerése
- a Gyilkos tó és a Békás szoros megtekintése
- közös táncest
- látogatás Parajdra a sóbányába, Korondra
- munkálkodás a projektterméken
- látogatás Csíkszeredára, Csíksomlyóra
- a Csiki sörgyár megtekintése

Nehéz felsorolni azokat az élményeket, melyekkel gazdagabban távoztunk Erdélyből. S bár az időjárás itthon Magyarországon éppen télbe fordult, mi kellemes utazással érkeztünk haza Sátoraljaújhelybe.

Természetesen még napokig tartott, hogy felelevenítsük az emlékeket, mindenki elmondhassa, hogy mi tetszett leginkább, hogy feldolgozhassuk az élményeket.
A projekt zárásaként még a Magyar Nyelv Múzeumába is ellátogattunk, s a lezáró óra keretében összefoglaltuk az elmúlt tanév legfontosabb értékeit. A projekt zárásaként még egy kiállítást is szerveztünk a vállalkozások jogi környezetéről, melyet az aulában helyeztünk el. Az iskolában hagyományosan megszervezett Nemzeti Összetartozás napján boldogon mondtuk el mindenkinek, hogy milyen is volt Erdély, mit láttunk, hallottunk a kinn élők mindennapjaiból.
Tudjuk, hogy a következő évi program is elkészült. Sok sikert, szép élményeket kívánunk a jövő utazóinak!